De zorgverzekeraars wachten langer dan andere jaren met het bekendmaken van hun premies. Achmea maakte rond deze tijd vorig jaar al voor enkele labels de nieuwe premies bekend, maar tot nu toe deed dit jaar alleen DSW dat. Het lijkt erop dat de zorgverzekeraars meer tijd nodig hebben om de zorgkosten voor volgend jaar in te schatten, al lijkt het er bovendien op dat zij via de social media op een revolutionaire wijze zoveel mogelijk klanten willen gaan bereiken.
AWBZ en concurrentie
De zorgverzekering voor 2015 zal er wat anders uit gaan zien, omdat de zorgverzekeraars er enkele taken bij krijgen ten opzichte van dit jaar. Ze worden bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de wijkverpleging, wat nu nog onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) valt. Daarnaast hebben nog niet alle verzekeraars de afspraken rond met de ziekenhuizen, iets wat zorgverzekeraar VGZ noemt als een reden voor de vertraagde premie-bekendmaking. Vooral de prijsvechters onder de zorgverzekeraars lijken nog even te wachten en de kat uit de boom te kijken, om een zo scherp mogelijke premie neer te kunnen leggen.
Premiestijging en zorgverzekeringen vergelijken
Over de gehele linie zal er waarschijnlijk een premiestijging plaatsvinden. Consumenten houden zelf rekening met een prijsstijging van €72 per jaar (€6 per maand), al ziet DSW hier voorlopig vanaf. De basispremie bedraagt daar €95 per maand, hetzelfde bedrag dat verzekerden er dit jaar al betalen. Uit eerdere berichten werd duidelijk dat de grote verzekeraars VGZ, CZ, Menzis en Achmea de premie waarschijnlijk wel wat op zullen laten lopen. Zij beheren diverse labels, waaronder ook een aantal van de prijsvechters.
Overstappen via social media
Uniek element binnen de bekendmaking van de nieuwe premies is dit jaar waarschijnlijk de rol van social media. 70% van de zorgverzekeraars zal de sociale online kanalen meer inzetten dan in eerdere jaren. Dit blijkt uit een onderzoek van ITDS Business Consultants, dat specifiek keek naar het gebruik van social media in de verzekeringsbranche. De activiteit via sociale media levert een relatief hoog bereik op, terwijl de kosten aan de andere kant laag liggen. Vooral Facebook lijkt erg populair bij de verzekeraars, om een groot publiek te kunnen bereiken. Bovendien bieden de sociale media de mogelijkheid om webcare aan te bieden, wat hard nodig is nu er meer dan ooit veel onduidelijkheid bestaat over de inhoud van het basispakket en de verschillen tussen de verzekeraars.
De zorgverzekeraars dienen uiterlijk 18 november hun premie voor het komende jaar bekend te maken, dus het is vanaf 19 november mogelijk om een volledige vergelijking uit te voeren.
Reacties