De discussie rond onterechte incassokosten bij zorgverzekeraars heeft een nieuwe wending genomen. De Consumentenbond en Consumentenclaim hebben op 16 oktober een speciaal meldpunt geopend waar gedupeerden zich kunnen melden die tussen 2019 en 2023 incassokosten hebben betaald aan hun zorgverzekeraar.
Waarom dit meldpunt?
De aanleiding voor dit initiatief zijn recente rechtelijke uitspraken waaruit blijkt dat de vier grootste zorgverzekeraars tot en met 2023 onduidelijke voorwaarden hanteerden voor het in rekening brengen van incassokosten. Samen vertegenwoordigen deze verzekeraars 85% van de markt.
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, benadrukt de ernst van de situatie: "Kwetsbare consumenten werden zonder waarschuwing geconfronteerd met snel oplopende incassokosten. Dit leidde in sommige gevallen tot een betalingsachterstand van 6 maanden of meer, met als gevolg een hogere basispremie en het risico op opzegging van de aanvullende verzekering."
Reactie verzekeraars
De zorgverzekeraars hebben inmiddels gereageerd op deze ontwikkelingen. Zo stelt Menzis dat zij nooit meer dan de wettelijke incassokosten in rekening brengt en wijst erop dat de meeste rechtbanken de incassokosten wel toewijzen. Vanaf 2024 hebben alle grote verzekeraars hun voorwaarden aangepast en baseren zij incassokosten direct op de wet.
Wat kunnen gedupeerden doen?
Consumenten die tussen 2019 en 2023 incassokosten hebben betaald aan hun zorgverzekeraar kunnen zich melden bij het nieuwe meldpunt. De Consumentenbond en Consumentenclaim willen eerst in gesprek met de verzekeraars over mogelijke oplossingen. Als dit niet tot resultaat leidt, wordt een collectieve claim overwogen.
Deze ontwikkeling komt bovenop de al eerder gesignaleerde problematiek rond betalingsachterstanden bij zorgverzekeringen, waar momenteel ruim 184.000 Nederlanders mee te maken hebben.
Reacties