Nederlanders zijn over het algemeen niet goed op de hoogte van de zorgverzekeringspolis waar ze gebruik van maken. Dit blijkt uit onderzoek van TNS Nipo, in opdracht van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF). Zij lieten onderzoek doen naar de kennis van Nederlandse consumenten, om na te gaan welke rol de zorgverzekeraars verder zouden kunnen spelen. Uit de resultaten blijkt dat er voor hen werk aan de winkel is, om de polissen meer duidelijk aan te geven.
Opvallende namen voor polis
Binnen het onderzoek vroeg TNS Nipo de ondervraagden onder andere naar de naam die ze hun polis zelf mee zouden geven. Hieruit bleek dat Nederlanders over het algemeen niet bepaald een hoge pet op hebben van hun zorgverzekering. Ze kwamen onder andere met namen als de ‘doe maar moeilijk polis’ en de ‘voorschietpolis’. Daarnaast werd ook de ‘mindervrijheid polis’ vaak genoemd, net als de ‘zoek het zelf even op polis’. Het lijkt nu aan de zorgverzekeraars om duidelijker te zijn over de polis die consumenten af kunnen sluiten, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.
Rol voor zorgverzekeraars
Volgens de NPCF is het van groot belang dat de zorgverzekeraars met de uitkomsten van dit onderzoek aan de slag gaan. Ze dienen duidelijk aan te geven wat ze bedoelen met een bepaalde polis, aangezien een ‘naturapolis’ of ‘restitutiepolis’ in de meeste gevallen niet leidt tot een begrijpbaar geheel. Zelf stelt de organisatie voor gebruik te maken van een ‘beperkte polis’ of een ‘vrijekeuzepolis’, zodat een ieder op de hoogte is van wat de polis inhoudt. Onwetendheid kan consumenten bij het gebruik van zorg duur komen te staan, waardoor het van belang is dat er meer duidelijkheid ontstaat.
Reacties