Samenwerking tussen zorgverzekeraars en lokale partners voor een betere GGZ

Door admin, 19-10-2020

De GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg) kampt al sinds lange tijd met een aantal problemen zoals bijvoorbeeld de lange wachtlijsten en het gebrek aan duurzame kwalitatieve zorgen. Een aantal zorgverzekeraars hebben besloten om deze problemen aan te pakken door samenwerkingsverbanden aan te gaan met lokale partners. Op die manier willen ze voor de komende jaren effectieve en duurzame oplossingen aanbieden die de GGZ moeten helpen.

Met zulke visie in gedachten hebben zorgverzekeraar CZ en GGZ Bredeburg onlangs een samenwerkingsverband afgesloten. Deze coalitie heeft als doel om de lange wachttijden in te korten en om de juiste zorg aan patiënten te verlenen. 

Ook zorgverzekeraar Zilveren Kruis en HSK groep hebben een gelijkaardig samenwerkingsverband opgestart, met als doel om kwalitatieve geestelijke gezondheidszorg te leveren met minder wachttijden, meer flexibiliteit voor patiënten en het vereenvoudigen van de administratieve procedures voor het zorgpersoneel binnen de sector. 

Gebruik van e-Health voor meer flexibiliteit
E-Health is een term die het gebruik van digitale technologieën in de zorgsector omvat. Dit kunnen downloadbare apps zijn, maar ook digitale platformen waarop zorgspecialisten en klanten met elkaar kunnen interageren. Het gebruiken van e-Health vormt een belangrijke steunpilaar binnen de samenwerkingsverbanden die zorgverzekeraars met lokale partners aangaan. 

Zo wil de CZ meer gebruik maken van digitale behandelingsmogelijkheden zodat men goede zorg aan lage kosten kan aanbieden. Bovendien brengt dit heel wat flexibiliteit mee voor patiënten: zij krijgen de mogelijkheid om online behandeld te worden op de gewenste locatie en het gewenste tijdstip. Één-op-één afspraken blijven uiteraard nog steeds een optie. 

Ook het samenwerkingsverband tussen HSK en Zilveren heeft als doel om meer online behandelingen in te zetten. Zilveren Kruis is van plan om 10% van de zorg tijdens de komende drie jaren naar de eigen huisomgeving van de patiënten te verplaatsen. Een logische stap, wanneer men weet dat het overbrengen van GGZ naar online platformen zou kunnen leiden tot een stijging van niet minder dan 40% van de behandelcapaciteit in de sector. Dit is geen overbodige luxe in een sector die al een lange tijd overbelast is!

Andere pilaren van de samenwerkingsverbanden
Online behandelingsmogelijkheden zorgen dus voor meer flexibiliteit en vergroten de behandelingscapaciteit van de GGZ. Een ander speerpunt van de samenwerkingsverbanden heeft te maken met de kwaliteit van de zorg en het verbeteren van de werkomstandigheden voor het verzorgend personeel.

Zo stelde CZ vast dat het moeilijk is om goede professionals aan te trekken en te behouden. Door de administratieve lasten terug te dringen of te vereenvoudigen, willen ze ervoor zorgen dat zorgmedewerkers met plezier naar het werk kunnen komen en meer tijd kunnen spenderen aan het verzorgen van hun patiënten.  Bovendien willen ze, net zoals het Zilveren kruis, de wachttijden inkorten en ervoor zorgen dat patiënten de juiste zorg aangeboden krijgen. En natuurlijk hechten zorgverzekeraars nog steeds belang aan het toedienen van kwaliteitsvolle zorg. Dit zou de sector niet alleen aantrekkelijker moeten maken voor patiënten maar ook voor het personeel die er werkt. 

HSK en Zilveren Kruis werken bovendien aan een breed dienstenaanbod op vlak van psychisch verzuim en preventie voor werkgevers. Op die manier willen beide organisaties de arbeidsgerelateerde zorg verbeteren.

Al deze samenwerkingsverbanden lijken veelbelovend en zijn alvast een belangrijk signaal naar de zorgsector toe, die in 2020 uitzonderlijk hard werd uitgedaagd door de coronacrisis. Aan de andere kant heeft deze crisis er net voor gezorgd dat deze samenwerkingsverbanden intensiever zijn geworden en dat nieuwe behandelingsmogelijkheden uit noodzaak aan een versneld tempo worden ingevoerd. 

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.