De Covid-19 pandemie heeft de samenleving zeer zwaar getroffen. Het virus heeft niet alleen rechtstreeks veel slachtoffers geëist, maar ook onrechtstreeks veel andere levens beschadigd. Om de spreiding van het virus in te dammen en bepaalde kwetsbare groepen te beschermen, heeft de overheid een aantal maatregelen, zoals de lockdown, moeten aankondigen. Deze hebben de maatschappij voor een onbepaalde duur tot stilstand gebracht. Iedereen heeft zich moeten aanpassen aan deze maatregelen en dit was in het bijzonder voelbaar op het werk. Veel bedrijven zijn overgeschakeld naar thuiswerk en dit bleef niet zonder gevolgen.
Eenzaamheid in tijden van isolatie
Alhoewel sommigen door de lockdown meer tijd kunnen doorbrengen met hun gezin, is de realiteit voor veel mensen veel pijnlijker. Een groot aantal mensen, jong en oud, zijn geïsoleerd geraakt van hun vrienden, kennissen en gezin. Bezoeken worden niet meer toegelaten, contacten met andere mensen zijn beperkt tot een minimum en werkcollega’s kan je tegenwoordig ook al niet meer ontmoeten. Vroeger was er nog sprake van een gesprek naast de koffiemachine, een grap met een collega, live meetings of gewoon wat tijd met elkaar doorbrengen na het werk. Dit is tegenwoordig niet meer mogelijk aangezien de meeste contacten nu plaatsvinden via online communicatiekanalen.
Bovendien hebben mensen ook te maken met allerlei andere kopzorgen, zoals dierbaren die op afstand zitten en die zorg nodig hebben, de onzekerheid van de arbeidsmarkt en de financiële zorgen waar velen tegenwoordig mee te maken hebben. Bij veel mensen zit dit behoorlijk diep en al snel komen velen in een negatieve spiraal terecht waar geen einde aan lijkt te komen. In normale tijden hadden wij onze naasten om ons te steunen maar deze steun is voor veel mensen veraf. Daarom hebben sommige zorgverzekeraars, zoals ONVZ, besloten om een luisterlijn op te zetten die hun leden steun kan bieden in deze moeilijke tijden.
Zorg via de telefoon en sociale media
Een luisterlijn maakt gebruikt van zorgconsulenten die telefonisch contact hebben met mensen die nood hebben aan iemand die luistert en met wie ze hun zorgen kunnen delen. Deze consulenten zijn gespecialiseerd in het aanbieden van dergelijke zorg op afstand en deden dit vroeger al voor mantelzorgers. Nu staan ze klaar voor iedereen die hier behoefte aan heeft. Niet alleen met een luisterend oor maar ook met praktisch advies indien nodig.
Via de luisterlijn worden ook andere zorgmedewerkers, die nu zonder inkomen zitten, geholpen. Het gaat hier bijvoorbeeld om tandartsen en fysiotherapeuten. Omdat zij nu in een periode van onzekerheid zitten door het feit dat patiënten niet meer kunnen komen, hebben ook zij behoefte aan een luisterend oor om deze onzekere periode te overbruggen.
Ook sociale media worden ingeschakeld om mensen te helpen. Zo maakt ONVZ bijvoorbeeld gebruik van hun ambassadeur, ex-schaatser en Olympisch kampioen Jochem Uytdehaage, om wekelijks filmpjes te maken over eenvoudige en praktische tips die je thuis kan toepassen om gezond te leven, fit te blijven of gewoonweg even het werk opzij te leggen en te ontspannen. Dit is een laagdrempelige manier om mensen snel en effectief te bereiken met praktische hulp.
Toekomstplannen na de crisis
Alhoewel elke lockdown na een tijdje versoepeld wordt, kan er telkens weer sprake zijn van een nieuwe epidemiegolf en nieuwe bijkomende maatregelen. Momenteel lijkt de maatschappij zich wel voor een lange tijd te moeten aanpassen aan de uitdagingen die extreme isolatie met zich meebrengt. De werkwereld heeft zich al aangepast door massaal over te schakelen naar online werk maar ook de zorgsector zal zich op duurzame wijze moeten aanpassen aan deze nieuwe realiteit. Ook hier wordt in eerste instantie gekeken naar online -en afstandzorg. De luisterlijn is alvast een eerste stap om ondanks de afstand voor anderen te blijven zorgen!
Reacties