Groei digitale apps om patiënten te ondersteunen

Door admin, 04-10-2021

Steeds meer digitale apps beschikbaar om patiënten te ondersteunenService Apotheek, een formule met 500 aangesloten apotheken, heeft zijn patiënten-app vernieuwd om het leven met medicijnen makkelijker te maken. Bijkomend aan online bestellingen kan er nu ook gekeken worden naar foto’s van de medicijnen en verpakkingen en wordt uitgelegd waarvoor de medicijnen gebruikt worden. Het doel van de app is een betere gebruikerservaring en het voorkomen van medicijnfouten.  

Zorgconsumenten tonen steeds vaker interesse in digitale diensten. Service Apotheek, onderdeel van de Mosadex Groep, speelt met de vernieuwde app in op deze digitale wensen. Door de zorgconsument te verbinden met de eigen lokale apotheek blijft de lokale apotheek nauw samenwerken met de patiënt en andere eerstelijnzorgverleners.  

Ook apotheekketen BENU werkt aan digitale vernieuwing. Zorgverzekeraar CZ en BENU willen de apotheekfunctie in het zorglandschap hervormen. Het doel is het beter afstemmen van de zorg op de behoefte van de klant. Dit willen ze onder andere bereiken door verschillende manieren van uitgifte van medicijnen te voorzien, waaronder online bestellen, online informatie te voorzien, en in te zetten op preventie en het versterken van de zorgfunctie in de regio.

De digitalisering van de huisarts
Dankzij Medicoo, een dienst van zorgverzekeraar CZ, kunnen patiënten zorg op afstand zoals digitale consulten krijgen via een app en een medisch contact center. In eerste instantie werd deze dienst ontwikkeld voor mensen die geen eigen huisarts hebben, bijvoorbeeld omdat de huisartsenpraktijken in de regio al vol zitten. Ondertussen wordt Medicoo ook als onderdeel van huisartsenpraktijk Kop van ’t Eiland (Goeree-Overflakkee, Zuid-holland) ingezet om een deel van de reguliere zorg op te vangen. Patiënten kunnen via de app chatten met het medische team van Medicinfo. Dit team bestaat uit BIG-geregistreerde verpleegkundigen en huisartsen. Na triage wordt een afgestemd zelfzorgadvies gegeven of een beeldbel-consult met de huisarts ingepland. Wanneer het echt nodig is wordt de patiënt doorverwezen naar de praktijk. De app is voornamelijk bedoeld voor Nederlandse en buitenlandse toeristen. Tijdens het toeristische hoogseizoen heeft de app er voor gezorgd dat het aantal telefoontjes naar de praktijk met 50% daalde in vergelijking met de verwachting. Alle toeristische accommodaties zoals campings, vakantieparken en B&B’s in de omgeving worden dan ook voorzien van voorlichtingsmateriaal, dat beschikbaar is in verschillende talen.

Huisartsenzorg krijgt steeds meer digitale diensten zoals digitale consulten als ondersteuning. De online huisartsenpraktijk Arene is een digitaal antwoord op het tekort aan huisartsen in Nederland. Zorgverzekeraar De Friesland introduceerde eerder dit jaar digitale diensten zoals Dokter Appke en Online Huisarts om aan de groeiende vraag naar huisartsenzorg in de noordelijke provincies tegemoet te komen. De online dienst Spreekuur.nl werd vanwege de coronacrisis in maart 2020 versneld gelanceerd in de regio Eemland. Slechts enkele weken later volgden vier nieuwe huisartsenposten in de regio Rijnmond en sinds januari 2021 is de digitale huisartsenpost ook beschikbaar in Drenthe.  

Ook inwoners van de Oostelijke Mijnstreek kunnen sinds kort via een app genaamd Mijn Huisarts Online contact houden met hun huisarts. Patiënten kunnen zo direct hun dossier inzien, nakijken welke medicijnen ze krijgen en herhaalrecepten bestellen. De app heeft tevens een beslisboom die patiënten helpt met het bepalen bij wie ze best met hun klacht terecht kunnen. Voor een korte vragen kunnen ze via de app een digitaal consult aanvragen. Deze app is tevens ontwikkeld door zorgverzekeraar CZ.

De digitalisering van chronische patiënten
Meer dan 50 patiënten met diabetes type 2 gebruiken inmiddels dagelijks de CWZ Thuis app. Het Nijmeegse CWZ lanceerde de app in de zomer van 2020 zodat zorgverleners via de app op afstand mee konden kijken naar de gezondheidstoestand van hun patiënten. Vooral voor mensen met een druk bestaan is de app handig. De app herinnerd patiënten er namelijk aan om hun waarden in te vullen. Tevens kunnen patiënten hun oude waarden zien en zo hun eigen gezondheid mee opvolgen. De Thuis app is in samenwerking met CWZ, ZZG Zorggroep, het Zinnige Zorg Alliantienetwerk van VGZ en zorgverzekeraar CZ ontwikkeld.

De Thuis app werd in juni 2020 ook geïntroduceerd bij patiënten met chronische aandoeningen COPD en hartfalen, alsook mensen die een darmoperatie hebben ondergaan. De Thuis app maakt een bezoek aan de polikliniek vaak onnodig en zorgt voor betere opvolging van de gezondheidstoestand tussen de polikliniekbezoeken. De app is sinds november 2020 ook beschikbaar voor nazorg op maat voor ex-corona patiënten. De app biedt ondersteuning aan de groep patiënten die na besmetting met corona langdurig lichamelijke, mentale of cognitieve klachten houden.

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.