Dokters zouden een voorlichtende rol moeten krijgen, richting consumenten die een keuze willen maken voor een zorgverzekering. Dat stelt Gerard van den Berg, voorzitter van de afdeling zelfstandig gevestigde psychiaters van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP). Hij is van mening dat dit tot meer transparantie zal leiden, wat de keuze van consumenten ten goede komt.
Inkoopgedrag van zorgverzekeraar
Volgens Van den Berg kunnen consumenten wel naar de polisvoorwaarden kijken om een keuze te maken, maar blijven de inkoopvoorwaarden van de zorgverzekeraars onterecht verborgen. Die voorwaarden kunnen grote invloed hebben op de wachttijd en keuzevrijheid, waardoor consumenten die zouden moeten kennen.
Hij noemt bijvoorbeeld de inkoop van ggz bij vrijgevestigde psychiaters, door Achmea en haar labels en volmachten. Het gaat dan om onder andere Agis, Zilveren Kruis, Interpolis en FBTO. De inkoop van ggz ligt 30% lager dan bij andere verzekeraars, waardoor consumenten geen weet hebben van het feit dat ze meer wachttijd dienen te verwachten en kunnen rekenen op minder keuzevrijheid.
Maatschappelijke taak van de NVvP
Van den Berg vindt dat dokters een maatschappelijke taak hebben, om het publiek te informeren over dergelijke zaken. Het zijn de zorgaanbieders die de inkoopvoorwaarden van de verschillende zorgverzekeraars kennen en die dus ook bekend kunnen maken. Hij roept andere organisaties daarom op om hetzelfde te doen en consumenten op die manier beter te informeren.
Reacties