Een goed hoortoestel is allang niet alleen meer verkrijgbaar in de winkel, het zijn juist de audiciens aan huis die de laatste tijd in opkomst zijn. De ketens hebben de laatste tientallen jaren hard kunnen groeien, al lijkt daar een einde aan te gaan komen. De grote ketens zijn hun fysieke locaties aan het afbouwen en richten zich op specialistische centra, servicepunten en de levering aan huis. In 2013 was er nog sprake van 1.200 locaties om een hoortoestel te kopen, de kans is groot dat dit de komende jaren flink zal afnemen.
Hogere tevredenheidsscores bij audicien aan huis
Recentelijk onafhankelijk onderzoek naar de klanttevredenheid heeft aangetoond dat het de audicien aan huis is die de beste score behaalt. De audicien komt bij de mensen thuis om hen daar een hoortoestel aan te meten en daar bijvoorbeeld uitleg over te geven. Gemiddeld genomen moet een slechthorende tot 5x terug naar de winkel, bij een audicien aan huis zijn 2 - 3 sessies vaak voldoende. Dit heeft bijvoorbeeld te maken met de mogelijkheid tot het testen van het geluid van de televisie, de klok, huisgenoten en het verkeer in de buurt. In de winkel is het vaak lastig om daar goed rekening mee te houden.
Diverse zorgverzekeraars werken met audiciens aan huis
Diverse zorgverzekeraars maken al langer gebruik van de service aan huis. Het gaat dan bijvoorbeeld om CZ, Delta Lloyd en OHRA. Zij zorgen er met de audicien aan huis voor dat slechthorenden daar de deur niet meer voor uit hoeven. Ook Achmea heeft laten weten hier wel oren naar te hebben, vanaf 2016 zal de zorgverzekeraar gebruik gaan maken van deze vorm van zorg. Het zal in eerste instantie gaan om 35% van de gevallen. Het afbouwen van de winkels levert de hoorzorg een besparing op van zo’n 60 miljoen euro, die ten goede kan komen aan de zorg voor de patiënt.
Reacties