Bij deze zorgverzekeraar wil je geen betalingsachterstand hebben

Door admin, 22-09-2019

Bij deze zorgverzekeraar wil je geen betalingsachterstand hebbenOnderdeel van het hebben van een zorgverzekering is het betalen van je premie. Het kan af en toe gebeuren dat een verzekerde vergeet te betalen, maar als dat vaak gebeurt ontstaat er een betalingsachterstand. En sommige zorgverzekeraars gaan tot het gaatje om zo’n schuld te innen.

Wie een schuld opbouwt bij een zorgverzekeraar, en daarmee onder de weinig tot de verbeelding sprekende groep “wanbetalers” wordt genoemd, moeten meer worden aangespoord die schuld te betalen. Wie namelijk een schuld opbouwt en die niet op tijd inlost wordt naar het Centraal Administratie Kantoor (CAK) gestuurd. De premie wordt hoger vanwege de boete die erbij wordt gerekend en aanvullende verzekeringen kunnen opgezegd worden. 

Om vroegtijdig in te grijpen en te voorkomen dat rekeningen zich opstapelen en mensen in het systeem begraven worden, heeft het ministerie van Volksgezondheid met zorgverzekeraars afgesproken dat er meer moet worden gedaan om wanbetaling te voorkomen. Sinds die afspraken zijn gemaakt is in Nederland het wanbetalers gedaald van 325.000 naar zo’n 206.000 dit jaar. 

Eén van de maatregelen die worden ingezet zijn belrobots, onder andere door zorgverzekeraar Menzis. Uit cijfers blijkt dat er iedere maand zo’n 1000 verzekerden met een betalingsachterstand gebeld worden door zo’n robot. Met de belrobot worden handmatige telefoontjes bespaard. 

Wie gebeld wordt door een belrobot van Menzis krijg van een digitale stem te horen dat er sprake is van een betalingsachterstand en dat er een laatste mogelijkheid is om de betaling te voldoen. Uit het keuzemenu dat volgt kan de verzekerde drie opties kiezen:

  • Bellen met een medewerker Menzis
  • Een betaalverzoek ontvangen via sms of mail
  • Betaalmogelijkheid voorbij laten gaan

Volgens Menzis is de belrobot een succes: de helft van de mensen die worden gebeld, zouden na het “gesprek” met de belrobot alsnog aan hun betaling voldoen.

Ook voor 14 cent
Dat Menzis, of in dit geval AnderZorg, dat onder de vleugel van de grote zorgverzekeraar valt, betalingsachterstanden serieus neemt, blijkt wel uit de rechtszaak van mei dit jaar. Toen bleek dat AnderZorg een klant voor de rechter had gesleept omdat er nog een bedrag openstond. Het bedrag in kwestie: 14 cent. 

De klant had een eerdere betalingsachterstand van 329,14, maar maakte na een aanmaning 329 euro over. Er volgde een tweede aanmaning met bovenop de 14 cent meer dan 50 euro aan incassokosten en rente. De zaak belandde voor de rechter, die AnderZorg 'niet fatsoenlijk' noemde voor de manier van handelen.

Uit het vonnis bleek dat de zorgverzekeraar de 14 cent alsnog mocht proberen te vorderen, maar dat alle proceskosten betaald moeten worden door AnderZorg zelf, terwijl de incassokosten en de rente uit de tweede aanmaning kwamen te vervallen. Had AnderZorg nou maar een belrobot ingezet.

Reacties

Nieuwe reactie inzenden
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.